2008 Luberon en Franse Alpen

22 oktober 2023 - Beverwijk, Nederland

69.6 km. De eerste 40 km waren prachtig en voor ons, beginners, goed te doen. Daarna werd het afzien, steil en regelmatig rusten en heel veel water drinken. In de lichtste versnelling en daar moet je het dan mee doen. Morgen meer water mee, en eerder stoppen, zodat we ook nog even lekker kunnen luieren. Nu werd het eten en vroeg naar bed, wel in een caravan van de camping. Deze kregen we voor de prijs van een sta-plaats.

Dag 2

In Robion konden wij de "veloroute du Luberon" oppikken en fietsten vandaag naar Cereste, 60 km.

Vanaf Apt een "echt" fietspad, tot daar in ieder geval autoluw. Vlak voor het plaatsje Cereste een aire naturelle gevonden "le Bois de Sibourg", een zeer rustige camping in een bos.

We melden ons om 20.00 uur, tot die tijd was het huis nog verlaten. Een vriendelijke oostenrijker op de camping vertelde ons dat plaats 20 nog vrij was, kosten 12 euro.

Dag 3

De derde fietsdag reden we van Cereste naar Forcalquier. Vanaf de camping was het maar 3 km naar het plaatsje om ontbijt te kopen. Met alleen een ontbijtkoekje in de maag, werd het een moeizame klim, maar daarna een heerlijke pic-nic. Daarna ging het er stevig aan toe via Reillan en Vacheres, maar we wedren beloond met prachtige afdalingen. Deze dag liep niet helemaal lekker wat eten betreft. Frankrijk is zeer star met de lunch-tijden en als je dan net geen dorpje tegen komt kan dat lastig zijn. We besluiten dan ook om 16.00 uur te stoppen in Forcalquier en vinden daar een leuke chambre d'hôte met uitzicht over de plaats.

Dag 4

Vanuit Forcalquier zijn we het noorden in gefietst richting Sisteron en vervolgens via een prachtige appelboomgaardroute naar de alpen. We fietsten vandaag 77 km, het was een TOP-dag. Na de klimmetjes van gisteren, zagen we een beetje op tegen vandaag.Het viel mee en het was een prachtige rit. Geluncht in Les Bonnes Enfants en na Sisteron de D4 opgepakt. In La Saulce op camping le lac overnacht.

Dag 5

Vanuit la Saulce 52 km gefietst naar Baratier.

Na een mooi klimmetje langs het "Lac de Serre-Poncon" in Embrun een weekje gerelaxed, een beetje lezen, zonnen, zwemmen en wat hardlopen.

De terugweg Dag 1

Na deze rustige week weer teruggefietst via dezelfde appelboomgaard, maar vervolgens iets verder het zuiden in

.Het plan was om via de Drome terug te fietsen, maar omdat het al rond Gap stevig klimmen was, durfde we dat niet aan. We hebben gekozen voor de route naar Sisteron die we kenden van de heenreis en hebben na 55 km de tent opgezet in Freissinouse

Dag 2

Vanuit Freissinouse naar Volonne gefietst, 70 km. Het begon met 2 colletjes, maar deze waren goed te doen en we beginnen wat meer te wennen.

Dag 3

We fietsten langs"les pénitents" les Mees, om vervolgens de zuidkant van de veloroute de Luberon op te pakken. Dit was een mooie route langs de Durance. Na 74 km een leuke chambre d'hote gevonden in Beaumont.

Dag 4

De volgende dag na een heerlijk ontbijt 58 km gefietst via de zuidkant van de Luberon fiets-route tot Merindol. Hier hebben we op een camping a la ferme een rustdag gehouden.

Dag 6 en 7

Na een  dagje relaxen  doorgefietst naar Isle sur la Sorgue, 35 km, heerlijk geluncht en een camping gezocht.

De laatste dag 63 km gefietst naar Vaison-la Romaine waar de auto geparkeerd staat.

Totaal fiets kilometers 660, dat is toch niet slecht voor beginners.

De veloroute is makkelijk te volgen, staat goed aangegeven en is leuk om te fietsen, zeker als eerste fietstocht in het buitenland