2010 Midden Europaroute

22 oktober 2023 - Heemskerk, Nederland

Op 8 juli met de City Nightline naar Praag gereden, dit keer in een 6 pers. couchette. Wij hadden de bovenste bedjes, wel zo relaxed, en de fietsen hadden weer keurig hun eigen plekje

Wij fietsten volgens de route Benjamins, de midden-europa route, van Praag richting Mauthausen aan de Donau.
Het was een prachtige route, de wegen in Tsjechie zijn niet zonder gaten, en de klimmetjes zijn kort, maar kunnen pittig aanvoelen.

Dag 1: 59 km overnachting in een fietshotel aan de Moldau, Mlyn Brejlov

Dag 2: 78 km een hotel in Tabor

Dag 3: 87 km
Na drie fietsdagen heerlijk in een boheems kasteeltje overnacht.

Dag 5: 89 km naar Mauthausen, Muhlviertlerhof aan de Donau

Dag 6: 68 km we fietsen een stuk langs de Enns, komen door een prachtig plaatsje Steyr en overnachten in Gasthof Eisentor in Losenstein.

Een heel mooi stuk Oostenrijk doorkruist, het is hier toch een stuk aangenamer fietsen. Steiermarken is mooi en zeer gastvrij.
Een topper van de route is het Reichraminger gebergte. Een heel mooie route over een verharde grindweg (licht stijgend) door een aantal tunneltjes( zie link)

Dit fietsen we op dag 7( 59 km) en overnachten in een klein dorpje Kirchlandl.

Dag 8: 67 km door het dal Gesause en overnachten in Trieben.

De uitzichten worden wat weidser de dalen wat groter en we gaan langzaam afdalen.

Dag 9: 80 km naar camping Bett und Bike in Fishing.

Dag 10: 115 km aan het aantal kilometers kun je zien dat we flink aan het dalen zijn, dat schiet lekker op.

In Karintie de Drauradweg opgepakt, een mooie vlakke route, welke wij stroomopwaarts hebben gefietst.

Op het brede gedeelte van de Drau zijn wij getuige geweest van een bungee-jumper.

Overnacht in Wasserhofen.

Dag 11: 25 km naar camping Rosenthal Roz in St Margarethen. Hier hebben we 4 dagen gestaan.

Dag 15: 80 km overnacht in een fietsvriendelijk hotel Staberhof in Kellerberg, wel 15% om er te komen!!!!!!!

Dag 16: 81 km naar Oberdrauburg overnacht in Gasthof Post. De drau word al smaller en de route blijft prachtig.

De italiaanse kant van de Drauradweg, van Oberdrauburg naar Italie, is het mooiste stuk van de route.

Dag 17: 80 km naar Dobbiacco

Door Italie zijn wij richting Bressanone gefietst en hebben daar de fietsroute "munchen-verona" opgepakt.

Dag 18: 88 km naar Vipiteno/Sterzing.

Dag 19: 77 km

Via de "oude brenner" naar Innsbruck gereden. Het was zeer indrukwekkend om af te dalen richting Innsbruck en onder de "europabrug" door te fietsen. Om de brenner van zuid naar noord te fietsen is de makkelijkste manier, echt genieten. Overnacht in Volders.

Dag 20: 25 km via het Inntal naar Achensee en daar met het oude stoomtreintje omhoog.

Hier pakken na 1 rustdag de Bavaria-Tyrolenzis route op.

Na 47 km in Lengries nog een rustdag gepakt en een prachtige wandeling gemaakt. De laatste vakantiedag nog 70 km naar Munchen gefietst, waar wij met de City Nightline weer terug treinen naar Amsterdam.

Totaal aantal fietskilometers 1274 km