2009 Basel-Cecina

22 oktober 2023 - Heemskerk, Nederland

3 juli 2009 met de City Nightline naar Basel gegaan.

De ruststoelen bevielen prima en de fietsen hadden een keurig besproken plaats in het rek.

dag 1: 68,4 km gefietst van Basel naar Waldshut in Duitsland, daar op een camping overnacht.

Mooie route gereden langs de rijn, waarbij je af en toe de grens overgaat naar Duitsland en weer terug naar Zwitserland.

Dag 2: van Waldshut naar Frauenfeld 70,4 km

We fietsten richting Bodensee en staken met een ouderwets pontje de rivier de Sitter over.

Dag 3: van Frauenfeld naar St Margarethen 79 km. Wij vonden dit stuk langs Bodensee minder leuk dan dat het klinkt. Eigenlijk wat saai, de rest van de route is namelijk prachtig.

Dag 4: 71,8 km. De grens overgestoken naar Oostenrijk en in Dalaas een gasthaus genomen vanwege de regen. Daar konden de kleren lekker drogen.

Dag 5: 65,2 km. Richting de Arlbergpas gefietst, het was koud en regenachtig

We hebben het treintje door de berg heen genomen en aan de andere kant van de pas was het gelukkig al een paar graden warmer. In Ried hebben we op een camping een blokhutje gehuurd.

Dag 6 52 km.

Het weer werd al beter en we hebben de Reschen-pas op eigen kracht gedaan. 11 genummerde bochten van 8%, goed te doen en een mooie afdaling als beloning. Overnacht op de camping in San Valentino.

Dag 7: 77,5 km

Nog nooit zoveel appelbomen gezien als langs deze fietsroute in Noord-Italie. Vanaf San Valentino tot het Gardameer fietsen wij op een prachtig fietspad. We volgen het dal van de Adige. In Merano overnachten we op de stads-camping en bekijken 's avonds de stad.

Dag 8: 39,9 km

Vandaag fietsen we naar Kalterersee en komen daar een 's middags op de camping aan het meer aan.

Dag 9: 149 km

Na Bolzano en Trento bereiken we de drukte van het Gardameer. Dit werd onbedoeld een erg lange dag. We mistten het fietspad naar Torbole en zijn toen maar doorgereden naar Lazise.

Daar zijn we heerlijk een dag gebleven.

Dag 11: 92,2 km Via Verona naar Montagnana gereden. Erg mooi. Overnacht in een jeugdherberg.

Een bezoek aan Verona hoort er natuurlijk ook bij, na de drukte van het Gardameer is het heerlijk om de rust van de po-vlakte op te rijden.
Verrassend mooi, dat zie je niet vanuit de auto.

Dag 12: 87 km naar Ferrara en daar op de stadscamping gestaan met 's avonds een bezoek aan de stad. Een echt fiets-stad.

Dag 13: 76,5 km
Via Ferrara naar Bologna waarna de geniepige maar mooie Apenijnen beginnen.

Dat wordt weer klimmen.

Voor Bologna in San Lazaro een mooi gelegen agriturismo gevonden en daar zeer luxe overnacht met een geweldig diner.

Dag 14: 65,6 km naar Monte di Fo. De naam zegt het al, zware etappe door warmte en stijging.

Wel een leuke ontvangst op de camping aan het eind van de klim en dag.

Dag 15: 54,1 km naar Florence

Het zijn zware etappes vanwege de warmte en het klimmen maar de beloning is dan uiteindelijk het uitzicht op Florence. In een woord PRACHTIG.

Op camping Michelangelo hebben een mooi uitzicht over de stad.

Dag 16: 114 km. Om wat toscaans klimwerk te omzeilen nemen de route langs de Arno naar Volterra.

Volterra ligt natuurlijk, net als al die prachtige toscaanse plaatsen, op een heuvel. Dan worden de laatste 8 km van een dag van 114 km toch nog pittig.

Dag 17: 42,2 km van Volterra naar Bibbona, hier blijven we 4 dagen en gaan dan fietsend naar Livorno 49,8 km, om daar de trein te nemen naar Den Bosch.

Totaal aantal fiets kilometers: 1256 km