2011 Beverwijk-Kopenhagen

22 oktober 2023 - Heemskerk, Nederland

Op 18 juni zijn wij vanaf huis vertrokken richting Losser. Het begon regenachtig.

We hebben de eerste dag 128 km gefietst tot Hoog Soeren, waar wij een leuk overnachtingsplekje hadden via "vrienden van de fiets

De volgende dag was het droog, en zijn we door gefietst naar Losser.

Na een gezellig weekend met vrienden, daar nog wat fietstochtjes gemaakt, zijn wij zondag ruim na het ontbijt vertrokken richting Duitsland.

Vanwege de regen vertrokken we pas om 12 uur en hebben we maar 67 km gefietst.

Overnacht in Meppen in Bikehotel Schmidt.

Dag 3: 101 km naar Grossenkneten, Gasthof am Rathaus.

Vervolgens hebben we de Hanze-route opgepakt richting Bremen.

Uiteindelijk hebben we nog twee keer geschuild door een bui, en verder in Duitsland droog fietsweer gehad.

Dag 4: 89,4 km naar Grasberg, via Bremen, een prachtige hanze stad.

Dag 5: 88,9 km naar Ritschenmoor.

De Elbe overgestoken en een stuk langs het Nord-Ostsee/kanaal gefietst.

Iets voor Hamburg zijn we overgegaan op de Jutland-route, die we hebben gevolgd tot in Zuid-Jutland.

Dag 6: In Hamdorf na 88,6 km geslapen, en de volgende dag via Schleswig naar Flensburg.

Dag 7: 84,6 km

De laatste overnachting in Duitsland was in Flensburg, leuke stad aan de oostzee.

Langs het water fiets je dan zo Denemarken in.

De eerste kennismaking met Denemarken was een steile grindweg, waar we direct van de fiets af moesten, om het laatste stukje te lopen.

Nu is Denemarken echt niet vlak, maar mooi glooiend, maar zo steil als dat grindpad zijn we verder niet meer tegen gekomen.

Dag 8: We fietsten over het schiereiland Als, waar grote veldslagen tussen de Pruisen en de Denen hebben plaatsgevonden.

Na 60,5 km in Fynhavn hebben de boot genomen naar Bojden op Funen, en daar onze eerste overnachting gemaakt met de tent.

Vanaf het moment dat we Denemarken naderde is de zon gaan schijnen en hebben we een heerlijke temperatuur.

Dag 9: 71,5 km langs de oostkust van Funen, aardig heuvelachtig maar wel prachtig.

Overal klaprozen(mijn favoriet) en op een idyllisch plekje overnacht, Lundeborg.

Denemarken is fietsen in een prentenboek.

Dag 10: 34 km gefietst en overnacht voor de Storebaelt-brug naar Sjaeland op Nyborgcamping.

De campings in Denemarken zijn prachtig, niet te groot en keurig verzorgd.

Elke camping heeft uitgebreide kookgelegenheid met oven en magnetron, ik heb zelfs een vaatwasser zien staan.

Wij zijn overigens alleen maar uit eten gegaan.

De prijzen liggen op het niveau van Nederland tot iets daarboven, met name het drinken, wijn en bier (ook alcoholvrij?), is duur. Dit verdubbeld meestal de rekening.

Dag 11; 70,4 km gefietst naar Skovly, midden op Sjaeland. weer een leuke camping.

Dag 12: 42 km naar Roskilde en gekampeerd aan het Roskilde fjord.

Dag 13: na 47,7 km onze tent opgezet in een voorstadje van Kopenhagen, camping Absolom,zodat we de volgende dag Kopenhagen kunnen verkennen.

We hebben in totaal 1186 km gefietst.

Denemarken is een verrassend leuk land met zeer vriendelijke mensen.